Jumaat, 7 November 2014

always enjoy the moments....



Anak kecil mengatakan,
ketika aku menjadi remaja nanti
sedangkan yang remaja berkata,
ketika nanti aku menjadi seorang dewasa
dan nanti aku kahwin

Lalu apa yang terjadi setelah fasa-fasa itu dilewati ?
ketika sudah benar-benar tua,
ia pun melihat kebelakang 
ia pun diserang angin yang sangat dingin.
Dia telah kehilangan kehidupannya yang telah lewat tanpa merasa walau sedetik.

- DR. 'Aidh al-Qarni



Inilah kehidupan. Jangan pernah mendahului apa yang belum tiba masanya. Hidup ini hanya sehari. Semalam telah pergi dan hari esok belumlah datang. Janganlah sesekali menggadai hari ini yang ada pada kita ini untuk memikirkan hal-hal semalam atau bimbangkan hari esok.

Always enjoy your moment. It only comes once in a lifetime. Sejak dua menjak ini aku belajar beberapa perkara, betapa setiap feeling itu sangatlah bermakna. Cuba ingat balik, berapa banyak dugaan dan cabaran yang telah kita lalui. Kesedihan dan tangisan hari itu kini menjadi senyuman di hari ini. Begitulah juga kesedihan hari ini akan menjadi sesuatu yang indah di masa depan. Jadi untuk setiap tekanan, kesedihan, dan stress yang kita hadapi, laluinya dengan enjoy. Ingat betul feeling itu, catat di buku dan suatu hari nanti kita baca balik. Percayalah ia akan jadi sangat seronok. Akhirnya kita akan tersenyum sendiri melihat perjalanan hidup kita sendiri. Rupanya inilah yang dimaksudkan dengan takdir setiap hamba telah tertulis sebelum penciptaan alam lagi.

(Tiada suatu bencana yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan dia telah tertulis dalam kitab (Luh Mahfuz) sebelum Kami menciptakannya.)
 Al-Hadid : 22

11.42
Jumaat 7 November
Bait Badar, Irbid





Tiada ulasan:

Catat Ulasan