Isnin, 7 Mac 2011

Dan Inilah Jalanku ...

Menghadapi kehidupan di dunia ini bukanlah senang. Hati manusia yg sering berbolak-balik menyebabkan berlakunya pelbagai masalah. Kita manusia yg berada di ambang ketarmadunan tarakhir ataupun 'Akhir Zaman' ini haruslah tetapkan hati , semoga Allah memberi hidayah dan petunjuk kpd kita semua. Ameen.

Al-Quran Surah Pertama, Al-Fatihah ayat 5-7
[5]
Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah, dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan.
[6]
Tunjukilah kami jalan yang lurus.
[7]
Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat. 



"Katakanlah: Inilah jalanku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan hujjah yang nyata. Maha suci Allah dan aku tiada termasuk orang-orang yang musyrik". (Q.S, Yusuf : 108)".


"Dari Abdullah bin Mas’ud -radhiallahu anhu-, berkata: Rasulullah S.W.T telah menggambarkan bagi kami sebuah garis dengan tangannya, kemudian berkata,”Inilah jalan-ALLAH yang lurus.” Dan kemudian beliau membuatkan garis-garis lain di sebelah kiri dan kanan garis tadi, kemudian berkata, “Inilah As-Subul (jalan-jalan yang banyak). Tidak satupun dari jalan-jalan itu kecuali ada syaithan yang menyeru kepadanya.” Kemudian beliau membaca -(Dan bahwasanya inilah jalan-Ku yang lurus. Maka ikutilah jalan ini, dan jangan kalian ikuti jalan-jalan yang banyak, yang akan menceraiberaikan kalian dari jalan-Nya."




Tiada ulasan:

Catat Ulasan