Jumaat, 15 Ogos 2014

tersesat di mid valley

Rabu 13 ogos 2014


    Aku menerima pelawaan rakanku, rofiq untuk pergi ke mid valley megamall lagipun aku sudah lama tidak kesana. Kali terakhir aku kesana ialah dalam 5 6 tahun lepas bersama family aku. Rabu 5.30 petang, kami berdua bergerak dari kk12. Kami terpaksa melalui blog kk12 perempuan untuk keluar dari kolej kediaman ini atau kami perlu menggunakan laluan kereta yang agak jauh. Menyusuri laluan di celah-celah blog penempatan pelajar perempuan dan menempuhi gerombolan mereka bukanlah perkara yang mudah. Suasana yang tidak pernah aku alami sepanjang di nilam puri. Rofiq berkata padaku " memang kau akan rasa pelik tapi lama-lama kau akan biasa ar. Aku dulu pun macam tu jugak masa mula-mula sampai dulu " . Aku cuma mengiakan kata-katanya. "Mungkin inilah bagaimana suasana mengubah manusia" getus hatiku. Ia sebenarnya bukanlah teruk cuma aku agak terasa beza biah nilam puri dan biah kl.

  Kami menahan teksi yang kebetulan berhenti di kk12 untuk menurunkan penumpang. Jadi kami tak perlulah berjalan jauh untuk keluar ke stesen bus. Pemandunya pula petah orangnya. Pelbagai topik yang disebutnya. Aku cuba mengorek kisah anak-anaknya. Rupanya anak-anaknya belajar tinggi-tinggi semuanya. Beberapa anaknya juga belajar di universiti malaya. Alhamdulillah.  Terpancar kebanggaan di raut wajah seorang ayah yang membanting tulang membesar anak-anak. Aku melihat jelas senyuman lebar di wajahnya ketika bercerita tentang anaknya. Pada hematku pakcik ini orang yang berjiwa besar. "Anak pergi ke stesen universiti ni nak pergi mana ? " tanya pakcik. "Kami nak ke mid valley" ujar rofiq. Pakcik tu tiba-tiba ketawa. Ujarnya, kenapa susah-susah pergi stesen, naik lrt sampai kl central sana pastu pusing datang balik. Dia ketawa lagi. Kami kehairanan. Akhirnya kami tahu mid valley tu dekat je dengan um jadi kami buat keputusan untuk minta pakcik tu hantar kami terus ke mid valley. Kelakar pulak jadinya. Aku ingat rofiq tahu, rupanya dia pun tak tahu. Tambang 7 ringgit lebih. Bolehla. Agaknya kalau kami main pusing-pusing dengan lrt tu,  mungkin lebih mahal.




    Tersesat di mid valley.  Kami berdua keletihan meronda mid valley yang sangat besar itu jadi kami lapar dan nak makan. Kami nak cari kfc je sebab rasanya makanan lain semuanya mahal. Misi mencari kfc bermula namun tak menampakkan kami berada di landasan yang betul. Somehow terjumpa food court. Cuba masuk tengok-tengok tapi aku rasa was-was. Malaslah nak buat benda yang hati tak tenang ni. Kami pun keluar. Sesat. "Kita balik jelah, kita makan kat cafeteria kk12" kataku pada rofiq. Akhirnya kami bersetuju untuk buat percubaan terakhir dan kalau tak jumpa jugak kami balik lagipun dah dekat dengan maghrib. Alhamdulillah terjumpa jugak kawasan makanan. Ada McDonald kfc Starbucks dan Domino pizza. Mcdonald Starbucks tak boleh. Boikot. Tinggal kfc or domino pizza. Akhirnya makan domino pizza. First time kut.

  Tersesat arah takpe, tesesat hidup ? Aku melihat anak melayu berdua-dua.
Aku melihat anak melayu berselfie laki perempuan bertempel-tempel.
Aku melihat anak malayu membalut badannya, membungkus auratnya.
Aku melihat anak melayu tidak segan lagi berpakain kuffar, tren katanya. Bereluar renang dan berbaju kelambu

    Aku termenung sendiri. Kenapa ? Salah siapa? Bagaimana mahu mengubatinya ? Aku melihat ilmu tidak lagi berguna. Aku melihat ilmuan di universiti malaya sendiri memilih mencampur adukkan lelaki dan perempuan dalam penempatan yang sama. Jadi ilmu ini untuk apa. Untuk memenuhi nafsu semata-mata. Aku pening sendiri.

   Non muslim lagi lah. Terasa bagai di negara cina. Rata-rata dipenuhi dengan cina. Bukan mahu rasis tapi cuma mahu bertanya. Aku tertanya apakah ideologi dan pemikiran mereka. Adakah perempuan hanya simbol seks ? Ditonjol dibuka semua tempat. Begitu murahkah harga perempuan. Apakah maksud wanita mulia disisi mereka ? Para wanita ini, mereka bangga kah menunjukkan kehormatan mereka ? Bagaimana mereka melihat dan memahami maksud kehormatan.
Lelaki. Entahlah. Tak pandai nak cakap pasal spesis sendiri ni. Mungkin lelaki inilah yang menjadi faktor wanita menjadi begitu. Aku tak rasa perempuan berpakaian begitu sebab perempuan lain. Aku bertambah pening.

    Menjadi lelaki muslim di abad ini bukanlah mudah.  Tv komputer dan pasar raya adalah pengikis terbaik iman seorang lelaki. Sampailah saat bila hati ini tidak lagi rasa berdosa dan tidak lagi punya malu, maka tahulah diri ini hati ini telah mati.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan