Rabu, 31 Disember 2014

2014 dalam kenangan



      Aku nak tulis sesuatu sebagai penutup kalendar tahun ni, tapi aku takde idea nak tulis apa. So aku nak repost balik jelah yang aku baru post kat instagram aku



It's just a date actually
But it's okey
We love to celebrate things
So just do what we love to do

Sun rises in the east
FACT
Sun neither rises nor sets
Only earth rotates

Moral :
Education spoil our commonsense



    Ini pendapat akulah. Semua benda ni rekaan dan ciptaan manusia je.  Ada juga orang kata, "time does not exits, clock does.Dan macam-macam lagilah yg mengambarkan bagaimana kita dibentuk untuk berfikir dalam lingkungan kotak tu je.


    Okey. Sekarang rasa ada idea sikit nak tulis apa. Aku nak cerita sikit apa yang aku dah lalui tahun ni. Awal tahun 2014 aku berada di Nilam Puri, menyelesaikan semester 2 dan semester khas. Maka pada 10 Mei 2014, aku dengan rasminya menamatkan asasi pengajian islam Universiti Malaya. 

   Selepas dua minggu lebih bercuti, aku mendapat tawaran ke Jordan. What Jordan ? Nak pergi ke tak ni ! Kena berpisah dengan kawan-kawan nilam puri, kami dah berjanji setia untuk bersama-sama menjejakkan kaki ke UM KL. Ia keputusan yang sangat sukar. Sepanjang di Nilam Puri, nama umkl sangatlah popular. Ia sering disebut-sebut kerana kami sering diingatkan untuk mencapai tahap yang ditetapkan untuk melayakkan diri ke ijazah pertama. Tiada jaminan walaupun kami telah bergelar mahasiswa Universiti Malaya. 

   Jika aku meneruskan ijazah pertama aku di Universiti Melaya, aku hanya memerlukan 3 tahun setengah untuk menamatkan ijazah pertama aku, selepas itu aku boleh mendapatkan perkerjaan yang aku nak (but honestly, aku dah takde cita-cita masa tu)

   Tapi kalau aku ke Jordan, aku memerlukan 4 tahun untuk ijazah, setahun setengah untuk DPLI (diploma pendidikan lepasan ijazah), dan lepas tu aku kena jadi cikgu selama 8 tahun (ada dalam kontrak) . What ? Cikgu ? 8 tahun ?

   Akhirnya aku memilih jordan walau terpaksa membayarnya dengan harga yang mahal, dengan harapan ia dapat menghibur hati ini, aku atur langkah dan aku tetapkan hati ini, inilah jalan yang aku pilih. 




11.55 pm
31 Disember 2014
Bait Badar, Irbid

Tiada ulasan:

Catat Ulasan