Sabtu, 5 Julai 2014

Hujan itu rahmat dan juga ujian




      Petang ni hujan lagi. Mula-mula renyai-renyai je, masuk maghrib baru hujan lebat sikit. Maka tak pergilah aku berjemaah kat surau, hujan jadi sebabnya. Biasanya aku pergi dengan basikal je kadang-kadang dengan motor tapi kebiasaanya motor tu ayah aku guna so aku gunalah basikal takpun jalan kaki.

      Nak kate lemahnya keinginan dan semangat. Sikit je halangan tak pergi terus. Boleh je pergi dengan kereta tapi malas pulak. Nampak tak permainannya disitu.

      Masa terawih takdi, jemaah hilang separuh. Biasanya ada satu saf lebih tapi hari ni, satu saf tak penuh (tak termasuk kanak-kanak). Kanak-kanak kat belakang ramai jugak. Bolehla. Moreh pun lebih makanan. Kesian yg dapat giliran hari ni. Begitulah kehidupan. Kita tak tahu apa-apa kecuali sedikit yang Allah bagi.

     Aku selalu anggap ia macam bawa kereta. Kita tahu yang ada depan kita tu je. Kadang-kadang jalan tu lurus jadi kita tahu banyak sikit. Kadang-kadang ada selekoh. Apa yang ada selepas selekoh kita tak tahu dah. Jangkauan kita terhad sampai ke selekoh je. Dalam kehidupan kita kadang-kadang jangkaan kita betul kadang-kadang salah. Bila berlaku tidak seperti yang kita nak, sedarlah kita betapa lemahnya kita.

   Usahkan takdir kita, badan kita sendiri pun kita tak mampu kawal. Mana mungkin kita boleh suruh jantung kita berhenti sekejap atau darah, jangan mengalir sekejap. Dalam sains ada istilah voluntary action dan involuntary action. Badan kita ni pun kita tak mampu kawal kan. Bagaimana mungkin kita persoalkan takdir kita.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan