Jumaat, 4 Julai 2014

Jumaat pertama di bulan Ramadhan




        Pukul 3 petang, langit mula mendung. Awan hitam berarak. Perlahan-lahan hujan mula turun dan semakin lama semakin lebat. Aku yang bergelut dlm kepanasan cuba menhabiskan surah al-kahf mula berasa semakin selesa setelah angin nyaman lagi sejuk meniup ku seolah-olah memberi semangat kepadaku untuk menhabiskan bacaan ini. Wah nyaman sekali rasanya.

       Aku melihat sekitar, hujan turun mencurah-curuh membawa bersama rahmat dari tuhanku. Hati kecilku berkata, what a day, hari jumaat, hujan lagi, ramdhan pulak tu, dpt baca al-kafh pulak. Ya Allah, sungguh besar rahmat mu.


       Hari ni juga ada majlis berbuka puasa di Surau Empangan Jajar. Setiap ahli surau sediakan satu hidangan sorang. Ia dah jadi acara wajiblah setiap kali Ramadhan. Seronok jugak ada program macam ni. Di samping menyahut seruan Nabi saw untuk menyediakan makan untuk orang berpuasa, ia juga dapat menhimpunkan masyarakat di surau/masjid.

      Masyarakat kita masih banyak yang perlu di upgrade. Apa yang aku lihat setiap tahun, pemandangan yang sama. Semua hadir untuk berbuka puasa, selesai je terus blah. Tak sempat solat maghrib. Tinggallah beberapa kerat masa solat maghrib. Masyakat kita masih jauh dangan Masjid. Mereka hanya akan pergi masa Solat Jumaat dan Solat Hari Raya. Kalau solat 5 waktu, nak penuh satu saf pun susah. Ini adalah realiti.


   Aku percaya generasi baru dah ramai yang sedar tentang ni tapi kebanyakan macam aku, setakat bermain dalam fikiran dan akhirnya buntu tak tahu nak buat apa. Paling kurang adalah rasa cakna tu. Bolehla daripada tak kisah lansung. hurmm

Tiada ulasan:

Catat Ulasan