Khamis, 10 Julai 2014

Pemuda subuh yang dicemburui



     Aku teraba-raba dalam kegelapan, cuba mencari hanfon. Tanganku pantas mengesan objek di atas meja yg betul-betul di atas kepala katil namun kosong. Aku teringat aku mengecasnya di hujung tingkap bilik. Terpaksa aku bangunkan diri untuk mencapainya. Pantas aku mencapainya lalu ku lihat pukul berapa. Sudah 5.35 pagi. Aku tidak semena-mena menjenguk keluar tingkap, terlihat surau sudah terang bercahaya bermakna ada hamba Allah yang sudah berada di sana. Susuk tubuh yang cukup ku kenali, seniorku sem 3. Mataku yang masih bersisa tahi mata itu kembali mengantuk, arghh lambat lagi subuh, pukul 5.50 baru masuk waktu subuh. Aku kembali menyambung mimpi indahku.

   Bangun..Bangun... subuh.. subuh... Roommate aku mengejutkanku. "Dah nak masuk pukul 7 ni"
Aku bergegas ke bilik air mangambil wuduk dan terus solat subuh. Selasai solat, aku teringat kejadian tadi, mengutuk-ngutuk diriku sendiri. "Lewat lagi" Guman ku sendiri. Aku marah dengan diri ku sendiri kenapa kembali sambung tidur.

and history repeat itself...........

  Aku sentiasa kagum melihat pemuda subuh. Bangun di awal pagi, kejut kawan-kawan, pergi surau/masjid, azan, lepas solat baca mathurat lagi. Tempat yang berbeza tapi cerita yang sama. Sentiasa ada pemuda subuh yang ku cemburi ini. Di sekolah menengah ku dulu, ramai jugaklah mereka ni. Adik-adik tingkatan 1 dan 2 kebanyakanya.. Mereka commit setiap hari utk solat subuh berjemaah. Bila kadang-kadang aku pergi subuh, mereka suruh jadi imam sebab aku senior kan, aish taknak lah. Bukan apa, mereka lebih layak bagi pandangan aku.

 Di surau kampung aku pun ada jugak pemuda subuh ni, bila mereka dah masuk Universiti, tinggallah pakcik-pakcik je. Setahun aku di Akedemi Pengajian Islam Universiti Malaya, macam-macam lagi aku dapat lihat. Sampai aku bahagikan kepada beberapa level.

Level 1- bangun awal sekali, kejut kawan2, pergi azan, solat sunat qabliah.
Level 2 - Golongkan yg dikejutkan oleh golangan satu takdilah, sempat solat sunat qabliah.
Level 3 - sampai masa imam dah mula solat.
Level 4 - sampai lepas imam selesai solat,
Level 5- xpergi lansung..


 Aku pegang satu benda ni, subuh berjemaah adalah indicator individu untuk kenal diri sendiri. Aku perhatikan, pemuda subuh ni, mereka ada disiplin tinggi, akhlak terpuji, berjurus, senang didekati, dan semualah yang positiv tu. Biasanya bila sesorang tu jaga subuh berjemaah dia, yang lain pun turut terjaga, al-quran dia, solat fardhu lain, hati dia dan percakapan dia. Aku memang sentiasa kagum dengan pemuda subuh ni, tak kiralah senior atau junior. Belum pernah aku jumpa pemuda subuh ni yang bermasalah. Dua benda yang sangat kontra.

 Nanti nak cari calon suami, kena check subuh berjemaah mereka..
Orang yang nak jadi pemuda subuh pun bagus jugak, macam aku. eheh.

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan