Sabtu, 12 Julai 2014

duhai hati, ko tak malu ke ?


   Sabtu. Rumah jadi meriah hari ni. Hujung minggu macam ni, barulah ada kat rumah semua orang. Ditambah lagi dengan kak long dan suami serta salman pulang melawat kami di kampung. Kehadiran salman menambah lagi kemeriahan hujung minggu ini. Dia baru umur 8 bulan lebih tapi dah dapat merangkak. Memang letih la jaga budak ni. Buas pulak tu.

   Tekad 1juz sehari pun hilang entah kemana. Bila ikutkan nafsu, tido la jawabnya.  Malam pulak terawih. Tak khusuk lansung. Letih memaksa diri untuk khusuk tapi mudah je menerawang entah ke mana. Duhai hati, tak malu ke dengan Allah..



    Nak kenal hati kita camne, tengok lah fikiran kita masa solat. Marilah sesiapa yang macam aku tu, kita upgrade solat kita..

   Kata orang, kita cuba faham maksud ayat tu. Tapi kalau tak faham camne.. hurmmm..  cara paling berkesan bagi aku ialah, bila selesai kita baca al fatihah kita cuba ikut sekali bacaan imam. Tapi ia hanya berkesan bila kita ingat ayat tu...

    Kesimpulan.  Alquran adalah kunci untuk khusyuk solat. Semakin banyak kita hafal al quran dan semakin baik kita faham al quran, maka semakin baik jugalah tahap khusyuk kita dlm solat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan