Selasa, 29 Julai 2014

Raya Kedua - Mencipta Kegembiraan



   Tak sangka hari ni, aku gembira beraya. Entah tiba-tiba mood happy. Alhamdulillah. Ia bermula tanpa dirancang. Malam raya kedua, tidur rumah atuk. Dapatlah berbual bergurau senda dengan atuk dan sepupu sepapat. Hari ni pulak, melawat kawan yang kebetulan rumah dia di sebelah rumah atuk. Bila dah jumpa geng kamcing hati ni gembira la. Dari satu rumah ke satu rumah, jadi berjangkit pulak. Bila dah ada mood raya tu, tak kisah dah jauh ke dekat. Semangat nak jumpa kawan.

  Sebenarnya, memang dah lama merindui mereka. cewah. Bila masuk universiti, susah nak jumpa kawan-kawan sekolah dulu. Bila kita pulang, mereka pula takde begitulah sebaliknya pun. Kadang-kadang semua ada kat kampung tapi tak dapat berjumpa mata sekadar bertegur di fb. Bertambah-tambah lah rindu itu. Akhirnya raya ni, diizinkan Allah untuk bertemu beberapa insan yang dirindui ini walaupun ada beberapa yang belum. ermm mungkin ini berkat raya. Terima kasih Allah.

 Rupanya di sebalik seruan baginda untuk saling ziarah-menziarahi terselit beribu hikmah. Kegembiraan raya itu perlu dicari rupanya bukan hanya sekadar menunggu.

  Aku ingat balik,raya lepas aku ziarah jugak rumah kawan-kawan tapi perasaan itu tidak sama. Apa yang menyebabkan ia berbeza ? Ada apa dengan tahun ini ?   Ya benar semua ini kerja pemilik hati ini tapi semua benda ada asbabnya. Jadi apa asbabnya ? Aku sendiri tidak tahu jawapannya.

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan